sk cz

Autolekáreň - autodiely, autosúčiastky svetových značiek

Nákupný košík

0x   |   0,00 €

AIRBAGY (Bezpečnostné vankúše)

Blog > AIRBAGY (Bezpečnostné vankúše)

15.02.2017

AIRBAGY (Bezpečnostné vankúše)

Experimenty s použitím bezpečnostných vankúšov sa začali už pred vyše tridsiatimi rokmi, ale k ich hromadnému používaniu dochádza až v posledných rokoch, po vyriešení spoľahlivosti ich funkcie. Bezpečnostný vankúš umiestnený v náboji volantu je zhotovený z tenkej nepriedušnej tkaniny a v pohotovostnej polohe je poskladaný do vrstiev. Pod ním je tlaková nádoba so stlačeným, zdraviu neškodným inertným plynom (dusíkom) a pyropatróna, ktorá stlačený plyn uvoľňuje v priebehu niekoľkých milisekúnd.
Bezpečnostný vankúš európskeho typu máva obyčajne objem na miesto vodiča 45 až 50 litrov, na mieste spolujazdca okolo 90 litrov. Bezpečnostné vankúše amerického typu sú väčšie (typické „americké“ automobily sú priestrannejšie), na mieste vodiča majú objem 60 litrov a na mieste spolujazdca 120 litrov.

Časový priebeh nafúknutia vankúša pred vodičom je takýto:

0,000 sekundy - dochádza k čelnému nárazu vozidla,

0,015 sekundy- snímač s elektronickou riadiacou sústavou uvádza systém bezpečnostných vankúšov do činnosti,

0,020 sekundy - otvára sa kryt vankúša a vankúš sa začína napĺňať plynom,

0,040 - 0,055 sekundy - vankúš je nafúknutý,

0,085 sekundy - hlava vodiča dopadá mäkko do vankúša a odráža sa od neho späť do sedadla,

0,150 sekundy - vankúš vyfučí a uvoľní telo.

Intervaly nafúknutia vankúša spolujazdca sú so zreteľom na jeho objem o niečo dlhšie. Nafúknutie vankúša v priebehu niekoľkých milisekúnd je často sprevádzané nepríjemnými zvukovými efektmi. Pohyb krytu vankúša je vyriešený tak, že pri nafúknutí vankúša nemôže dôjsť do styku s chránenou osobou.

Bezpečnostné vankúše nesmú byť uvedené do činnosti pri spomaleniach blízkych maximálnemu brzdnému spomaleniu. Stráži to elektronický riadiaci systém umiestnený obyčajne na priečnom nosníku karosérie pod panelom prístrojovej dosky, ktorý je spojený so snímačom registrujúcim priebeh nárazu vozidla. Je spoločný pre bezpečnostné vankúše aj napínače bezpečnostných pásov a obe sústavy uvádza do činností V rovnakom časovom okamihu. Okamih uvedenia do činnosti nastáva pri spomaleniach zodpovedajúcich čelnému nárazu vozidla na pevnú stenu rýchlosťou 25 až 30 km.h-1, v niektorých prípadoch už pri rýchlostiach nad 20 km.h'1. Pod touto hranicou chránia posádku iba bezpečnostné pásy. Aby sme si fyzikálne predstavili silové namáhanie pri týchto rýchlostiach, treba si uvedomiť, že náraz rýchlosťou 20 km.h-1 zodpovedá kolmému pádu vozidla z výšky 1,6 m. Ale nárazu rýchlosťou 30 km.h-1, lebo pohybová energia rastie so štvorcom rýchlostí, zodpovedá už pádu z výšky 3,6 m.

Čelné bezpečnostné vankúše dobre chránia posádku pri čelnom náraze, nemajú však dostatočný účinok pri bočnom alebo šikmom náraze. Preto sa najnovšie systém čelných bezpečnostných vankúšov dopĺňa na komplexnejšiu ochranu posádky malými bočnými vankúšmi, ktoré majú v nafúknutom stave objem 12 až 15 litrov. Umiestňujú sa vo vonkajších bočných častiach operadiel predných sedadiel, ako aj v bočných výplniach dverí alebo aj V strešnej časti vnútra karosérie.

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook