sk cz

Autolekáreň - autodiely, autosúčiastky svetových značiek

Nákupný košík

0x   |   0,00 €

Filter pevných častíc (Diesel Particulate Filter skrátene DPF)

Blog > Filter pevných častíc (Diesel Particulate Filter skrátene DPF)

17.01.2017

Filter pevných častíc (Diesel Particulate Filter skrátene DPF)

Filter pevných častíc (anglDiesel Particulate Filter skrátene DPF) je zariadenie určené na filtráciu pevných častíc alebo sadzí z výfukových plynov vznetového motora. Filter pevných častíc obvykle odstráni 85% alebo viac sadzí, za určitých podmienok môže dosiahnuť efektivitu takmer 100%.

Existujú filtre, ktoré sú na jedno použitie a po „naplnení“ popolom sa menia za nové. Iné sú navrhnuté tak, aby spálili nahromadené častice jednak pasívne (pomocou jedného katalyzátora), alebo aktívnymi prostriedkami. K tým patrí napríklad ohrievanie filtra pevných častíc na spaľovaciu teplotu pomocou paliva; naprogramovanie motora na dobu, kedy je filter plný spôsobom, ktorý zvyšuje teplotu výfukových plynov aby vzniklo vyhorenie sadzí; produkcia vysokého množstva NOx aby sa dosiahla oxidácia nahromadeného popola, prípadne prostredníctvom iných metód. Tento proces je známy ako „regenerácia filtra“.

Čistenie sa tiež považuje za súčasť pravidelnej údržby, a musí byť vykonané opatrne, aby nedošlo k poškodeniu filtra. Porucha vstrekovačov paliva alebo turbokompresorov má za následok kontamináciu filtra surovou naftou alebo motorovým olejom; vtedy sa môže vyžadovať prípadné mechanické čistenie.

Filter pevných častíc bol vyvinutý hlavne pre mestský cyklus prevádzky vozidla, keď má motor najvyššiu produkciu sadzí. Proces regenerácie prebieha vo vyšších a konštantných rýchlostiach, čo všeobecne nie je možné dosiahnuť v meste. Vozidlá jazdiace výhradne pri nízkych otáčkach a rýchlostiach mestskej dopravy môžu vyžadovať periodické výjazdy vyššou rýchlosťou mimo mesta, aby sa dokázal filter pevných častíc vyčistiť.

Ak vodič ignoruje varovné svetlo a jazdí príliš dlho s vozidlom v mestskom cykle, nemusí regenerácia filtra pevných častíc prebehnúť správne a regenerácia pokračuje opakovane. To zväčša vedie k takej poruche filtra pevných častíc, keď je potrebná jeho výmena.

FAP filter

Francúzska automobilka PSA využíva odlišnú technológiu spaľovania častíc. Do nádrže je automaticky pri každom tankovaní pridávané aditívum. Aditívum obsahuje látku cerín. Toto aditívum zabezpečuje dokonalejšie spálenie častíc pri nižších teplotách, ako je tomu v klasických DPF filtroch a tak znížiť záťaž pre motor a výfukové potrubie. Pre FAP filter je to približne 450°C oproti 600°C pri DPF. Teplota výfukových spalín sa zvyšuje takzvaným "piatym taktom", post vstrekovaním paliva do výfukového potrubia. Životnosť filtra FAP je závislá od možností regenerácie, spravidla 80 000-260 000 kilometrov. Aditívum vystačí približne na 200 000 kilometrov, kedy je odporúčané ho doplniť. Cerín je vysoko karcinogénna látka ktorá sa nespaľuje, zostáva zachytená vo filtri FAP a prevádzkou ho po čase upchá a znefunkční.

Materiály používané pri výrobe

Existuje niekoľko materiálov, z ktorých sa vyrába teleso DPF filtra. Najpoužívanejšie je keramické sitko, ktoré používajú priamo aj výrobcovia automobilov, respektíve ich dodávatelia z prvovýroby. Hlavný materiál tvorí Kordierit (Cordierite) čo je v podstate kremičitan hliníka a mangánu. 
Teplota tavenia tohoto materiálu je cca 1200°C . Nevýhodou tohoto materiálu je, že pri upchatí DPF filtra môže dôjsť k taveniu sitka a k následnému upchatiu. Ďalším problémom môže byť mechanické poškodenie alebo rozbitie sitka nárazom. Toto poškodenie je zriedkavé, nakoľko sa jedná o tvrdý materiál. 

Kovové sitko je pomaly z výroby vytláčané. Je tvorené veľmi drobným špeciálne upraveným plechom, povrch tohto plechu tvoria zliatiny drahých kovov. Účinnosť tohoto materiálu v DPF filtroch je cca o 3-5% nižšia než u originálu. 

Novinkou používanou pri výrobe DPF filtrov je materiál SiC. Je to zlúčenina kremíka a karbidu. Materiál je vyrábaný ako prášok, pričom viazaním pomocou tepla z neho vznikne keramika. Je veľmi pevný a vytrvalý, preto má široké použitie v priemysle. U tohto materiálu je teplota tavenia až 2700°C. Výrobca dokonca udáva, že tento materiál je druhý čo sa týka tvrdosti za diamantom. Táto technológia je postupne zavádzaná, preto ešte v ponuke nie sú PDF filtre z tohoto materiálu pre všetky vozidlá. Nevýhodou tohoto materiálu je vysoká cena. 

Pozitíva

  •          Zníženie emisií pevných častíc NOx a iných zložiek emisií, napríklad CO2
  •          Výfukový systém je po dobu funkčnosti takmer bez zápachu a viditeľných sadzí
  •          Emisie sú spaľované spravidla pri rýchlosti vyššej ako 60 km/h, prevažne mimo mestských častí
  •          Automobil spĺňa náročnejšie emisné normy

Negatíva

  •          Obmedzená životnosť filtra a zvýšené výdaje spojené s jeho poruchovosťou / prevádzkou
  •          Využívanie paliva pri regeneračnom cykle zvyšuje spotrebu paliva
  •          Postupným zanášaním filtra stúpa jeho odpor voči výfukovým plynom a zvyšuje spotrebu paliva
  •          Zvýšená spotreba paliva produkuje ďalšie častice NOx, ktoré musí filter spáliť
  •          Krátka životnosť v mestskom cykle, v mestskom cykle a pri krátkych trasách neprebehne regenerácia správne, alebo úplne. Filter sa znehodnotí oveľa skôr                      ako pri diaľničnej a mimomestskej premávke
  •          Zvýšená teplota výfukového potrubia a zvýšený odpor výfukového potrubia, negatívne vplýva na komponenty motora a ich životnosť.
  •          Post vstrekovanie paliva, zvyšuje počet pracovných cyklov vstrekovača paliva a tým znižuje jeho životnosť
  •          Trvalá závada filtra môže poškodiť alebo znefunkčniť motor

Ako pracuje DPF filter

 

Ceny DPF filtrov

Aj vďaka nám ceny DPF filtrov klesajú. Je to spôsobené najmä tým, že naša spoločnosť odoberá DPF filtre značiek BOSAL, WALKER, ASSO, JMJ priamo z výroby. 

Najlacnejšie DPF filtre sú väčšinou od spomínaného výrobcu JMJ avšak kvalitovo sa doťahujú na tých drahších výrobcov takže sa nemusíte báť že by s Vašim vozidlom nespolupracoval. 

#DPF filter #FAP filter #filter pevných častíc #najlacnejšie DPF filtre #BOSAL #WALKER #ASSO #JMJ #autolekáreň.sk

Pridať komentár

Komentáre (7)

  • Marek

    13.03.2022 16:00

    JMJ , filter by som nedal ani do tratktora .. JMJ filter nema v sebe drahe kovy , ktore sa nachadzaju v original filtroch .
  • Elloffelf

    30.05.2019 01:54

    Viagra Wirkung Bei Gesunden tadalafil cialis from india Generic Form Of Levitra Viagra Sale No Prescription Vente De Viagra En Pharmacie
  • Elloffelf

    08.05.2019 23:03

    Cealis Viagra Prescription Houston usda approved generic levitra Insurance Cover Propecia
  • MatVABY

    26.04.2019 15:39

    Pillule Alli Shop Permethrin Over The Counter Cvs viagra prix france Avana Erectile Dysfunction Buying Levitra No Prescription Viagra Venta Sin Receta
  • roli

    26.11.2017 16:25

    text je plný nezmyslov a chýb. žiadna látka tu označená ako cerín neexistuje. Vychvalované dfp od JMJ su nefunkčné.
  • Andrej

    18.01.2017 14:05

    Super náučný článok . Konečne viem ako to funguje
  • Peter

    18.01.2017 13:26

    Pekny clanok, dakujem
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook