Nákupný košík
0x | 0,00 €
Nákupný košík
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
19.01.2017
Na čo slúžia rozvody / rozvodová sada?
Bez ohľadu na konštrukčné riešenie je hlavnou funkciou rozvodu cyklicky počas práce stroja vo vhodnom okamihu spojiť pracovný priestor valca s okolitým prostredím alebo priestorom iného spolupracujúceho zariadenia (napríklad turbodúchadlo) tak, aby bol umožnený prietok pracovnej látky. Vo vhodnom okamihu toto spojenie prerušiť a nepriepustne uzavrieť pracovnú látku vo valci stroja. Pri mechanických rozvodoch sú okamihy otvorenia a zatvorenia rozvodu zviazané s polohou kľukového hriadeľa. Najčastejšie ide o pevné spojenie a pravidlo práce rozvodu sa nazýva časovanie rozvodu. Pri stacionárnych motoroch, ktoré môžu pracovať v jednom optimálnom bode je možné navrhnúť prácu rozvodu optimálne. Pri mobilných motoroch, ktoré pracujú v širokom rozsahu prevádzkových podmienok je žiaduce prispôsobovať časovanie rozvodu týmtopodmienkam. Takéto riešenie je konštrukčne možné, pri motoroch s ventilovým rozvodom sa nazýva variabilné časovanie ventilov.
Rozvody u automobilov rozdeľujeme do dvoch hlavných skupín:
1) remeňové rozvody - hlavnou časťou prenosu pohybu je rozvodový remeň. Tieto rozvodové sady by sa mali meniť od 60 000km - 210 000km, podľa typu motora. Zvyčajne tieto rozvodové sady bývajú lacnejšie ako reťazové. Hlavné časti tejto rozvodovej sady bývajú: napínacia kladka ozubeného remeňa, vodiaca kladka ozubeného remeňa alebo obehová kladka, rozvodový remeň, vodné čerpadlo, ak zasahuje do rozvodov.
2) reťazové rozvody - hlavnou časťou prenosu pohybu je rozvodová reťaz. Zvyčajne tieto rozvody využíva automobilka BMW. I keď mnoho majiteľov, ktorí majú v aute reťazové rozvody sa domnievajú, že ich netreba meniť nieje to celkom pravda aj rozvodová reťaz sa časom roztiahne a môže dôjsť k preskočeniu. Tieto rozvodové sady sú zvyčajne náročnejšie na výmenu a taktiež aj drahšie. Mali by sa meniť každych 200 000km alebo podľa stavu rozvodovej reťaze. Hlavné časti tejto rozvodovej sady bývajú: napínak reťaze (napínač reťaze), rozvodová reťaz, vodiace lišty reťaze , klzné vedenie, tesnenia a iné.
Čo môže poškodiť rozvodový remeň?
Najčastejšie ho poškodí vytekajúca nafta alebo olej alebo opotrebenie. Často tiež dochádza k pretrhnutiu rozvodového remeňa v dôsledku poškodenia nejakého vnútorného príslušenstva motora - drážkového remeňa, ktorý poháňa alternátor (jeho časť môže vniknúť pod kryt rozvodov a následne medzi samotný rozvodový remeň a ozubené koleso).
A čo sa stane, keď rozvodový remeň praskne či preskočí?
Stretnú sa piesty s ventilmi a poškodenie môže by rôzne: od menej závažného, keď dôjde len k ohnutiu ventilov (nasávacích a výfukových ventilov ) až po ďaleko vážnejšie, kedy sa zlomí vačkový hriadeľ, prípadne všetky ventily, môže sa dokonca poškodiť aj blok motora, ohnúť ojnica alebo kľukový hriadeľ. Preto je nevyhnutné pravidielne meniť komplet celú rozvodovú sadu.
Kedy je potrebné vymeniť rozvody?
Intervaly výmeny remeňa sa pri rôznych motoroch výrazne líšia, rozpätie sa pohybuje medzi 60 000 až 240 000 najazdenými kilometrami. K limitu prejdenej vzdialenosti pritom pristupuje aj časové obmedzenie, keďže remeň sa s vekom stáva tvrdší a krehkejší. Tu je obvyklá hranica päť až sedem rokov.
V našom eshope nájdete mnoho kvalitných výrobcov rozvodov za najnižšiu cenu napríklad CONTITECH, INA, SKF, SNR, HELLA, GATES, RUVILLE, AITREX, FEBI BILSTEIN, DAYCO a iné . Ak by ste niečo nevedeli nájsť prípadne overiť vhodnosť použitia dielu , môžte sa obrátiť na nášich školených operátorov buď cez email info@autolekaren.sk, pomocou online chatu v pravom dolnom rohu alebo telefonicky 0901 711 706. Tešíme sa na spoluprácu.
19.05.2019 12:02
09.05.2019 19:18
08.05.2019 13:28
01.04.2019 18:42
07.03.2019 06:49
22.02.2019 13:07
19.02.2019 05:03
22.01.2019 23:14
15.01.2019 18:07
27.12.2018 16:16
01.10.2018 00:00
12.09.2018 18:13
12.09.2018 11:55
10.09.2018 18:10
01.09.2018 09:47
26.08.2018 18:09
23.07.2018 15:05
08.07.2018 10:27
13.05.2018 19:54
10.05.2018 21:46