Nákupný košík
0x | 0,00 €
Nákupný košík
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
17.01.2017
Filter pevných častíc (angl. Diesel Particulate Filter skrátene DPF) je zariadenie určené na filtráciu pevných častíc alebo sadzí z výfukových plynov vznetového motora. Filter pevných častíc obvykle odstráni 85% alebo viac sadzí, za určitých podmienok môže dosiahnuť efektivitu takmer 100%.
Existujú filtre, ktoré sú na jedno použitie a po „naplnení“ popolom sa menia za nové. Iné sú navrhnuté tak, aby spálili nahromadené častice jednak pasívne (pomocou jedného katalyzátora), alebo aktívnymi prostriedkami. K tým patrí napríklad ohrievanie filtra pevných častíc na spaľovaciu teplotu pomocou paliva; naprogramovanie motora na dobu, kedy je filter plný spôsobom, ktorý zvyšuje teplotu výfukových plynov aby vzniklo vyhorenie sadzí; produkcia vysokého množstva NOx aby sa dosiahla oxidácia nahromadeného popola, prípadne prostredníctvom iných metód. Tento proces je známy ako „regenerácia filtra“.
Čistenie sa tiež považuje za súčasť pravidelnej údržby, a musí byť vykonané opatrne, aby nedošlo k poškodeniu filtra. Porucha vstrekovačov paliva alebo turbokompresorov má za následok kontamináciu filtra surovou naftou alebo motorovým olejom; vtedy sa môže vyžadovať prípadné mechanické čistenie.
Filter pevných častíc bol vyvinutý hlavne pre mestský cyklus prevádzky vozidla, keď má motor najvyššiu produkciu sadzí. Proces regenerácie prebieha vo vyšších a konštantných rýchlostiach, čo všeobecne nie je možné dosiahnuť v meste. Vozidlá jazdiace výhradne pri nízkych otáčkach a rýchlostiach mestskej dopravy môžu vyžadovať periodické výjazdy vyššou rýchlosťou mimo mesta, aby sa dokázal filter pevných častíc vyčistiť.
Ak vodič ignoruje varovné svetlo a jazdí príliš dlho s vozidlom v mestskom cykle, nemusí regenerácia filtra pevných častíc prebehnúť správne a regenerácia pokračuje opakovane. To zväčša vedie k takej poruche filtra pevných častíc, keď je potrebná jeho výmena.
FAP filter
Francúzska automobilka PSA využíva odlišnú technológiu spaľovania častíc. Do nádrže je automaticky pri každom tankovaní pridávané aditívum. Aditívum obsahuje látku cerín. Toto aditívum zabezpečuje dokonalejšie spálenie častíc pri nižších teplotách, ako je tomu v klasických DPF filtroch a tak znížiť záťaž pre motor a výfukové potrubie. Pre FAP filter je to približne 450°C oproti 600°C pri DPF. Teplota výfukových spalín sa zvyšuje takzvaným "piatym taktom", post vstrekovaním paliva do výfukového potrubia. Životnosť filtra FAP je závislá od možností regenerácie, spravidla 80 000-260 000 kilometrov. Aditívum vystačí približne na 200 000 kilometrov, kedy je odporúčané ho doplniť. Cerín je vysoko karcinogénna látka ktorá sa nespaľuje, zostáva zachytená vo filtri FAP a prevádzkou ho po čase upchá a znefunkční.
Materiály používané pri výrobe
Existuje niekoľko materiálov, z ktorých sa vyrába teleso DPF filtra. Najpoužívanejšie je keramické sitko, ktoré používajú priamo aj výrobcovia automobilov, respektíve ich dodávatelia z prvovýroby. Hlavný materiál tvorí Kordierit (Cordierite) čo je v podstate kremičitan hliníka a mangánu.
Teplota tavenia tohoto materiálu je cca 1200°C . Nevýhodou tohoto materiálu je, že pri upchatí DPF filtra môže dôjsť k taveniu sitka a k následnému upchatiu. Ďalším problémom môže byť mechanické poškodenie alebo rozbitie sitka nárazom. Toto poškodenie je zriedkavé, nakoľko sa jedná o tvrdý materiál.
Kovové sitko je pomaly z výroby vytláčané. Je tvorené veľmi drobným špeciálne upraveným plechom, povrch tohto plechu tvoria zliatiny drahých kovov. Účinnosť tohoto materiálu v DPF filtroch je cca o 3-5% nižšia než u originálu.
Novinkou používanou pri výrobe DPF filtrov je materiál SiC. Je to zlúčenina kremíka a karbidu. Materiál je vyrábaný ako prášok, pričom viazaním pomocou tepla z neho vznikne keramika. Je veľmi pevný a vytrvalý, preto má široké použitie v priemysle. U tohto materiálu je teplota tavenia až 2700°C. Výrobca dokonca udáva, že tento materiál je druhý čo sa týka tvrdosti za diamantom. Táto technológia je postupne zavádzaná, preto ešte v ponuke nie sú PDF filtre z tohoto materiálu pre všetky vozidlá. Nevýhodou tohoto materiálu je vysoká cena.
Pozitíva
Negatíva
Ako pracuje DPF filter
Ceny DPF filtrov
Aj vďaka nám ceny DPF filtrov klesajú. Je to spôsobené najmä tým, že naša spoločnosť odoberá DPF filtre značiek BOSAL, WALKER, ASSO, JMJ priamo z výroby.
Najlacnejšie DPF filtre sú väčšinou od spomínaného výrobcu JMJ avšak kvalitovo sa doťahujú na tých drahších výrobcov takže sa nemusíte báť že by s Vašim vozidlom nespolupracoval.
#DPF filter #FAP filter #filter pevných častíc #najlacnejšie DPF filtre #BOSAL #WALKER #ASSO #JMJ #autolekáreň.sk
13.03.2022 16:00
30.05.2019 01:54
08.05.2019 23:03
26.04.2019 15:39
26.11.2017 16:25
18.01.2017 14:05
18.01.2017 13:26