sk cz

Autolekáreň - autodiely, autosúčiastky svetových značiek

Nákupný košík

0x   |   0,00 €

Karoséria

Blog > Karoséria

09.02.2017

Karoséria

Základné požiadavky kladené na automobilovú karosériu 

Sú štyri druhy požiadaviek:

-funkcia

-prevádzka

-výroba

-okolie

 

Cieľom všetkých týchto predpisov je zabezpečiť čo najväčšiu prevádzkovú bezpečnosť vozidiel. Tieto základné požiadavky na automobilovú karosériu môžeme zhrnúť do nasledujúcich bodov:

 -ochrana posádky i nákladu pred poveternostnými vplyvmi (uzavretá karoséria, plachta a pod.)

 -účelnosť tvaru a vyhotovenia vozidla

 -vonkajšia Výbava - nositeľ prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti (svetlá, nárazníky a pod.)

 -tepelná pohoda vnútri karosérie (vetranie, kúrenie, klimatizácia)

 -obmedzenie hluku, a to rovnako vnútorného (z hľadiska ochrany posádky), ako aj vonkajšieho na ochranu osôb mimo vozidla

 -obmedzenie vibrácií

 -správne tvarovanie sedadiel a ich priedušnosť

 -dosažiteľnosť všetkých ovládacích prvkov z miesta vodiča (ergosféra)

 -prehľadnosť všetkých kontrolných orgánov a zariadení

 -bezpečný výhľad z vozidla na všetky strany

 -estetika interiéru

 -usporiadanie a tvarové riešenie prístrojov a ovládacích orgánov z hľadiska možnosti poranenia posádky

 -zmenšenie následkov nehody (tuhý skelet s deformovateľnou prednou a zadnou časťou, zadržovacie systémy, bezpečnostné sklá, bezpečnostné riadenie, zabránenie vypadnutia   posádky po náraze)

 -aerodynamická stabilita

 -malý odpor vzduchu

 -vysoká životnosť a spoľahlivosť (tuhosť a pevnosť, ochrana proti korózii)

 -estetika vonkajšieho tvaru karosérie

Spomenieme tie najzákladnejšie typy karosérií cestných automobilov.

Tudor - dvojdverová, prípadne trojdverová uzavretá karoséria s pevnou neodnímateľnou strechou, určená pre najmenej štyri osoby, s dvoma radmi sedadiel usporiadanými za sebou (najčastejšie pre 5 osôb, z ktorých vpredu sedia dve osoby a vzadu tri). Časť strechy môže byť otvárateľná tzv. strešným oknom. Charakteristickou črtou tudorov sú široké dvere a sklopné operadlá predných sedadiel, aby sa dosiahol dobrý prístup k zadným sedadlám. Batožinový priestor je prístupný buď cez veko, alebo v prípade trojdverovej karosérie vyklopením tretích dverí na zadnom čele.

Sedan - štvordverová alebo päťdverová karoséria, ktorá má rovnako ako tudor uzavretý a nerozdelený priestor pre cestujúcich, pevnú neodnímateľnú strechu a dva rady sedadiel usporiadaných za sebou najmenej pre štyri osoby. Podobne ako pri tudore môže byť karosérja vybavená otvárateľným strešným oknom. Pre sedan je V porovnaní s tudorom charakteristický lepší prístup k zadným sedadlám.

Limuzína - štvordverová alebo šesťdverová, spravidla trojpriestorová karoséria, s uzavretým priestorom najmenej pre šesť, ale najviac deväť s cestujúcich, s pevnou neodnímateľnou strechou, ktorej časť sa môže otvárať. Sedadlá sú usporiadané do dvoch radov, ale za predným radom sedadiel bývajú umiestnené núdzové sklopné sedadlá, orientované v smere jazdy alebo proti nej. Priestor pre cestujúcich býva od priestoru pre obsluhu obyčajne rozdelený medzistenou umiestnenou za predným radom sedadiel.

Osobné kombi - spravidla päťdverová, zriedkavo trojdverová, dvojpriestorová karoséria, so spoločným, nerozdeleným priestorom pre cestujúcich a prepravované batožiny alebo iný náklad. Obyčajne je odvodená z karosérie typu sedan, oproti ktorému má často na zväčšenie vnútorného priestoru predĺženú zadnú časť. Určená je najmenej pre štyri osoby, so sedadlami v dvoch radoch. Na zväčšenie priestoru pre náklad má zadný rad sedadiel sklápacie operadlá alebo sú tieto sedadlá vyberateľná. Zadná stena je takmer kolmá a otvárateľná obyčajne pomocou nedelených alebo aj delených dverí. Rovná strecha býva niekedy vybavená integrovanými pozdĺžnymi strešnými nosičmi.

Hatchback -  dvojpriestorová karoséria typu tudor alebo sedan, so strmo sa zvažujúcou zadnou stenou, vybavenou vyklápacími dverami, ktorých závesy sú uchytené do rámu strechy. Oproti trojpriestorovým karosériám má často mierne skrátenú zadnú časť.

Kupé -  dvojdverová uzavretá trojpriestorová karoséria, v porovnaní so sedanom obyčajne nižšia, s plynulo sa dozadu zvažujúcou strechou, nad prednými sedadlami často vybavená strešným oknom. Vybavená je dvoma radmi sedadiel, pričom prvý rad je určený pre dve až tri osoby a druhý rad sedadiel má obmedzený priestor pre sediace osoby. Batožinový priestor má obvykle v porovnaní s tudorom alebo sedanom zvyčajne menší objem.

Kabriolet - dvojdverová alebo štvordverová trojpriestorová karoséria s premenlivou strechou, určená najmenej pre štyri osoby na sedadlách v dvoch radoch za sebou. Čelné sklo uchytené v pevných bočných stĺpikoch sa nedá sklápať. Bočné dvere nie sú vybavené rámom alebo sú rámy spoločne so sklami sťahovacie alebo odnímateľné. Strecha môže byť z poddajného materiálu, sťahovacia a zložená za zadným radom sedadiel alebo tuhá - odnímateľná alebo sklápacia do zadného batožinového priestoru. Oproti klasickým kabrioletom dávnejších rokov vyžadujú súčasné bezpečnostné predpisy na ochranu posádky pri prevrátení automobilu použitie integrovaného ochranného oblúka za prvým radom sedadiel.

Roadster -  dvojdverová, trojpriestorová karoséria s jedným radom sedadiel, určenápre dve až tri osoby. Za prednými sedadlami môžu byť umiestnené pevné núdzové sedadlá. Čelné sklo medzi pevnými bočnými stĺpikmi sa podobne ako pri kabriolete nedá sklápať. Dvere nemajú pevný rám, dverové a bočné okná sú odnímateľné. Rovnako ako pri kabrioletoch, aj v tomto prípade sa v súčasnosti používa ochranný strešný oblúk. Jednoduchá plátenná strecha je poddajná, sťahovacia. Plátená strecha môže byť nahradená pevnou odnímateľnou, zvyčajne plastovou strechou (hard-top).

Spider -  trojpriestorová športová karoséria s malou stavebnou výškou a otvoreným priestorom so sedadlom pre dve osoby. Čelné sklo je pevné, za sediacimi osobami je umiestnený ochranný oblúk. Obyčajne bez bočných dverí s nízkou bočnou stenou na zlepšenie prístupu k sedadlám. Priestor na batožinu má obyčajne minimálny, nevyhnutný objem.

Konštrukcia karosérie

Každá karoséria sa skladá z troch základných zložiek

- miesta pre vodiča

- prepravného priestoru

- nosnej štruktúry.

Vzájomný vzťah týchto troch zložiek je závislý od účelu vozidla, t. j. od druhu dopravy, pre ktorý je vozidlo určené. Podľa toho hovoríme o osobných automobiloch, autobusoch a nákladných automobiloch. Každý z nich sa skladá z podvozka, hnacej sústavy a karosérie.

Delia sa

-podvozkové,
-polonosné,
-samonosné.

Riešenie vnútorného priestoru

Pri návrhu základnej polohy predných sedadiel je najdôležitejšie optimálne vyriešenie „pracoviska“ vodiča, pri polohe zadných sedadiel je dôležité, aby dávala dostatočný priestor na nohy a hlavy sediacich osôb. Poloha tela vodiča je jednoznačne definovaná vzájomným vzťahom geometrie sedadla a umiestnenia základných ovládacích prvkov vozidla, ako sú pedále, volant a preraďovacia páka

Bezpečnosť karosérie

aktívna bezpečnosť - je komplexom opatrení ktoré znižujú možnosť vzniku dopravnej nehody.

Medzi ne zaraďujeme najmä:

-jazdné vlastnosti (stabilitu) motorového vozidla,

-jeho reakcie na rušivé vplyvy pri extrémnych podmienkach,

-jeho ovládateľnosť,

-reakciu vozidla na chybu v ovládaní,

-jeho vhodnosť zaradenia do cestnej premávky(výhľad, osvetlenie, vetranie, komfort a pod.):

pasívna bezpečnosť - opatrenia na zmenšenie následkov dopravnej nehody:

Patria k nej najmä:

-vhodný tvar vozidla (žiadne ostré hrany, vyčnievajúce časti a pod. - zohľadnenie nárazu do chodca),

-ochrana cestujúcich vo vlastnom a cudzom vozidle(deformačná schopnosť karosérie, zmenšenie nárazových síl).

Aerodynamika karosérie

Aerodynamické vlastnosti karosérií sú dané jej základným tvarovým riešením a ovplyvnujú veľa vlastnosti automobilu, a to najmä:

-ekonomickú prevádzku 

-požiadavky z hľadiska jej vonkajšej bezpečnosti

-pohodu vo vozidle 

-riaditelnosť

-vetraciu sústavu

Materiály karosérie

 Na prvom mieste stojí zatiaľ dosť dobre nezastupiteľný oceľový plech, z ktorého sa karosérie vyrábajú. Je tu hneď niekoľko dôvodov:

-vysoká pevnosť,

-ľahká tvarovateľnosť (tvárnosť, ťažnosť),

-ľahká zvariteľnosť a ľahké spájanie pomocou pájky,

-dostatočná životnosť (pri protikoróznej úprave) a dobrá lakovateľnosť,

-priaznivá cena.

Dalšie železné materiály , ktoré sa pri stavbe karosérií používajú, sú: 

-rôzne uzavreté a otvorené profily

-ťahané plné profily

-výkovky

-odliatky

Tieto všetky časti potrebujú údržbu, niekedy dokonca výmenu. Ale u nás to nieje žiadny problém. Väčšinu karosárskych dielov máme v ponuke za najlepšie ceny. Ak ich na našej stránke neviete nájsť, obráťte sa na nás a my Vám radi pomôžeme či už pomocou telefónu na čísle +421 901 711 706, e-mailu info@autolekaren.sk alebo pomocou livechatu v pravom spodnom rohu stránky.   

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook