Nákupný košík
0x | 0,00 €
Nákupný košík
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
0x | 0,00 €
03.03.2017
Pneumatika má úplne mimoriadny význam pre bezpečnosť jazdy prakticky každého motorového vozidla. Odborníci tvrdia, že pneumatiky a brzdy sú
vôbec najvýznamnejšími konštrukčnými prvkami z hľadiska bezpečnosti jazdy. Pneumatiky sú zrejme dôležitejšie, pretože výsledný účinok bŕzd od nich
bezprostredne závisí.
POŽIADAVKY NA PNEUMATIKY
-prenos hmotnosti vozidla,
-zachytávanie menších nárazov od vozovky,
-prenos hnacích, brzdných a bočných síl,
-nízke ovládacie sily pri riadení (parkovanie),
-nízky valivý odpor (menšie trenie a teplo),
-odvaľovanie s nízkou hlučnosťou a malým prenosom vibrácií.
MATERIÁL NA VYROBU PNEUMATÍK
Pneumatiky vznikali postupne z pôvodných gumových obručí (najprv plných, neskôr komorových). Aj dnes sú to gumové obruče, pri ktorých
pružná poduška je vytvorená stlačeným vzduchom. Skladajú sa z plášťa a zo vzdušnice (v súčasnosti čoraz viac bezdušové).
Principiálne sa pneumatika skladá z troch hlavných komponentov:
-80 - 85 % tvorí guma,
-12 - 16 % rozličné vlákna,
-2 - 3% oceľový drôt, umelohmotná sieť alebo ináč súčasná pneumatika je vystužený gumový kompozit
vyrobný z:
-polymérov (39%)
-čiernych sadzí (27%)
-olejov (11%)
-rôznych chemikálií (11%)
-pätových lán (3%)
-textílií.
Základnými surovinami na výrobu plášťov pneumatík
teda sú:
-elastomery (kaučuky - prírodné, syntetické),
-prísady do kaučukovej zmesi,
-vulkanizačné činidlá (sadze, silika - kyselina kremičitá),
-aktivátory,
-plnivá,
-stužovadlá, zmäkčovadlá,
-antioxidanty,
-kordy z prírodných a chemických vlákien,
-bavlna, viskóza, polyamid, polyester,
-kordy z oceľových vlákien,
-oceľový drôt.
AQUAPLANING - pri vysokých rýchlostiach jazdy
sa môže na mokrej vozovke s väčším množstvom vody medzi pneumatikou a povrchom vozovky vytvoriť vodný klin, ktorý oddelí pneumatiku od vozovky a vozid-
lo sa stáva neovládateľným. Aby sa znížilo nebezpečenstvo vzniku aquaplaningu, musia mať drážky behúňa určitú minimálnu hĺbku, aby mohli odviesť vo-
du spomedzi styčnej plochy pneumatiky s vozovkou. Drážky musia mať rovnako vhodný tvar, aby voda mohla byť odvádzaná vysokou rýchlosťou prúdenia V čo
najkratšom čase. Zákonom predpísaná minimálna hĺbka dezénu 1,6 mm na to, pravdaže, nie vždy postačuje.
ROZMERY A OZNAČENIE PNEUMATÍK
Veľkosť pneumatík sa označuje uvedením dvoch základných rozmerov: šírka pneumatiky v palcoch alebo mm a priemer ráfu v palcoch. Uvedené číselné hodnoty
sa však nezhodujú so skutočnými. Všetky rozmery platia totiž na nezaťažené pneumatiky, nahustené na predpísaný tlak.
PROFILOVÉ ČÍSLO - na rozlíšenie rozličných druhov pneumatík (balónových, nízkoprofllových) sa stanovuje pomer výšky profilu pneumatiky H a šírky
pneumatiky B. Pri označovaní sa tento pomer udáva v percentách. Súčasné pneumatiky majú väčšiu šírku ako výšku - hovoríme o nizkoprofilových pneumatikách.
Vyššie pneumatiky majú dobré pruženie, ale horšie bočné vedenie. Znižovaním profilového čísla sa zväčšuje priľnavosť k vozovke a držanie stopy. Väčšie
bočné vodiace sily umožňujú vyššie rýchlosti v zákrutách. Pri nižších profilových číslach treba zväčšiť priemer ráfu (aby nedošlo k zmenšeniu priemeru kolesa).
PRÍKLAD OZNAČENIA PNEUMATÍK
175/65 R 14 82 H
175 - šírka pneumatiky - 175 mm
65 - profilové číslo
R - radiálna pneumatika
14 - priemer ráfu - 14"
82 - index nosnosti - 475 kg
H - index rýchlosti - 210 km.h'l
ZIMNÉ PNEUMATIKY
Automobilový priemysel dodáva na trh vozidlá s čoraz vyššími konštrukčnými rýchlosťami, pri ktorých sa kladie vysoký nárok práve na kontakt
vozidla s vozovkou, t. j. na pneumatiky. Pneumatika v letnom období zabezpečuje vysokú priľnavosť a lepšie vedenie vozidla na suchej aj mokrej vozovke. Ale stále
sa zlepšujúce jazdné vlastnosti pneumatík na leto sú v priamom protiklade s jazdnými vlastnosťami týchto pneumatík v zimnom období.
Testy dokázali, že pri jazde s letnými pneumatikami na zimnej vozovke:
-sa predlžuje brzdná dráha na dvojnásobok,
-straty prešmykovaním pri akcelerácii až 80 % vyvinutej trakčnej sily,
-vysoké zhoršenie vedenia vozidla a tým zvýšené nebezpečenstvo nehody.
Z uvedených dôvodov výrobcovia pneumatík venujú čoraz Väčšiu pozornosť vývoju a konštrukcii zimných pneumatík. Tie musia vo vysokej miere
zabezpečovať pre prevádzkovateľa vozidla:
-dobrý záber na snehu,
-čo najkratšiu brzdnú dráhu v zimných podmienkach, stabilitu vozidla v zimnom období,
-vysokú životnosť,
-atraktívny vzhľad,
-dobrú cenu.
Tieto vlastnosti sa podarilo výrobcom pneumatík dosiahnuť vývojom úplne nových behúňových zmesi s vyšším podielom prírodného kaučuku, ktorý
zabezpečuje aj pri teplotách pod 10 oC vysokú elasticitu a drsnosť pneumatiky.
Druhou dôležitou podmienkou dosiahnutia požadovaných vlastností pneumatík v zimnom období je účelné rozmiestnenie lamiel zabezpečujúcich dobrý
záber na zasneženej vozovke. Na dosiahnutie uvedeného efektu súčasný výrobcovia pneumatík vyrábajú vysoko lamelované pneumatiky s účinným záberom na
zasneženej vozovke.
TLAK VZDUCHU V PNEUMATIKÁCH
Akokoľvek čudne to znie, vzduch v pneumatikách je jedným z najdôležitejších konštrukčných prvkov vozidiel. Nastavovanie tlaku v pneumatikách je
podstatným nastavovacím úkonom, od ktorého závisí výkon, hospodárnosť, aj bezpečnosť automobilov. Pri nastavovaní tlaku vzduchu treba dodržiavať nasledu-
júce požiadavky:
-Tlak vzduchu sa nastavuje, keď sú pneumatiky ešte studené, teda pred jazdou a to na hodnotu udávanú výrobcom. Tieto hodnoty zohľadňujú priemerné pre-
vádzkové podmienky.
-Je osvedčeným pravidlom, že pri jazde s trvale veľkou rýchlosťou treba o 0,2 - 0,3 baru zvýšiť normálny tlak predpísaný pre studený stav pneumatík
(napr. pri dlhej jazde po diaľnici).
-Je účelné nahustiť náhradné koleso na tlak vyšší o 0,5 - 0,8 baru, aby sa v prípade potreby mohol potrebný tlak ľahko nastaviť.
-Tlak vzduchu treba pravidelne kontrolovať na studených pneumatikách tlakomerom.
Poruchy spôsobené nesprávnym nastavením tlaku
Z nesprávneho nastavenia vnútorného tlaku v pneumatikách, respektíve zo zanedbávania kontroly tlaku, môže vzísť mnoho problémov, ktoré spôsobujú
zmeny správania vozidla za jazdy a iných jeho vlastností, ďalej neprirodzené opotrebovanie a poruchy pneumatík.
Príliš veľký tlak v pneumatikách spôsobuje nerovnomerné opotrebenie trecieho povrchu. Zvýšené opotrebenie je v strede povrchu, menšie je na oboch
okrajoch. V ryhách dezénu sa objavujú trhliny. Prehustená pneumatika je citlivejšia na nárazy, kordové vlákna sa skôr pretrhnú. Príliš tvrdej pneu-
matike väčšmi hrozí nebezpečenstvo, že V prípade nárazu detonuje. Nie je však dobrý ani príliš malý tlak vzduchu, ktorý sa prejavuje takmer rovnakými účinka-
mi ako prehustenie. Opotrebovanie trecieho povrchu je väčšie na oboch okrajoch. Pneumatika sa pri jazde viac stláča, teda prejavuje sa zvýšený vplyv
deformácie a ňou spôsobené zaťaženie. Pneumatika sa prehrieva, dôsledkom čoho sa môžu jednotlivé vrstvy odlepiť. Nesprávne nastavenie tlaku vzduchu pod-
statne mení vlastnosti vozidla za jazdy.