sk cz

Autolekáreň - autodiely, autosúčiastky svetových značiek

Nákupný košík

0x   |   0,00 €

Výhody a nevýhody usporiadania hnacieho agregátu a poháňanej nápravy

Blog > Výhody a nevýhody usporiadania hnacieho agregátu a poháňanej nápravy

12.02.2017

Výhody a nevýhody usporiadania hnacieho agregátu a poháňanej nápravy

Koncepciu osobných automobilov určuje predovšetkým umiestnenie hnacieho agregátu a poháňacej nápravy. Z nich vychádzajú rozmery automobilu, rozloženie jeho hmotnosti, jazdné vlastnosti a parametre zabezpečujúce pohodlie pre cestujúcich. Osobné automobily sú charakterizované pohonom jednej alebo oboch náprav. Klasická koncepcia, tak ako sa v rozhodujúcej miere viac ako pol storočia používala v konštrukcii osobných automobilov je na obrázku č.1. Vyznačuje sa spoločnou skriňou spojky s prevodovkou, ktorá je spojovacím kĺbovým hriadeľom spojená s rozvodovkou zadnej hnacej nápravy. Vozidlo s takýmto usporiadaním má pri čiastočnom zaťažení zvyčajne zhoršené trakčné vlastnosti. Priaznivejšie rozloženie hmotnosti je pri usporiadaní, ktoré má prevodovku presunutú k zadnej hnacej náprave (tento typ usporiadania najčastejšie využíva automobilka BMW).

Obrázku č.1. - Klasické usporiadanie motoru a poháňanej nápravy 

VÝHODY:

- dobrá riaditeľnosť, stabilita v zákrutách
- malá citlivosť na bočný vietor
- dobré trakčné vlastnosti pri plnom zaťažení
- jednoduchá predná náprava
- dostatočne zaťažené riadené kolesá

- možnosť použitia dlhého radového motora
- dobrá prístupnosť k motoru pri údržbe
- rovnomerné opotrebenie pneumatík
- účinné náporové chladenie, jednoduché kúrenie
- účinný výfuk
- možnosť dlhého batožinového priestoru

 

NEVÝHODY

- horšie trakčné vlastnosti nezaťaženého vozidla
- preťaženie prednej nápravy pri brzdení

- väčšia hmotnosť vozidla
- dlhý spojovací hriadeľ kardan - zdroj hluku, vibrácií
- tunel v podlahe

 

PREDNÝ POHON

V začiatkoch stavby automobilov s predným pohonom s pozdĺžne uloženým motorom sa používali združené agregáty, napríklad podľa schémy na obr.č.2 .Toto usporiadanie bolo výhodné pri použití šikmých hnacích hriadeľov, sklonených alebo vidlicových motorov.

obrázok č.2 Predný pohon motor v predu pohon prednej nápravy (najbežnejšie usporiadanie motora a poháňanej nápravy )

Pri automobiloch nižších objemových tried sa zväčša používajú agregáty uložené naprieč. Majú malé priestorové nároky a umožňujú najlepšie využitie zastavaného objemu. obr.č.3

obrázok č.3 Motor v predu uložený naprieč pohon prednej nápravy

Výhody:

-dobrá smerová dynamika
-malá citlivosť na bočný vietor
-priaznivé rozloženie hmotnosti, dobré trakčné vlastnosti
-malá hmotnosť vozidla
-lepšie využitie priestoru
-veľký rázvor, vysoký jazdný komfort
-jednoduchá zadná náprava
-hladká podlaha

-dobré chladenie, kúrenie
-účinný výfuk

Nevýhody:

-horšie trakčné Vlastnosti úžitkových aplikácií
-komplikovaná predná náprava
-veľké sily v riadení

-vysoké opotrebenie predných pneumatík
-vyšší hluk, vibrácie

ZADNÝ POHON

Na pohon zadnej nápravy vzadu umiestneným hnacím agregátom možno použiť v podstate všetky varianty hnacích agregátov. Najčastejšie sa používalo usporiadanie agregátu podľa schémy na obr. č.4 Zmierniť niektoré nedostatky vzadu umiestneného agregátu umožňujú riešenia s plochým motorom. Použitie plochého motora vyhovuje stavbe úžitkových aplikácií s prijateľnou výškou podlahy, ale so sťaženým prístupom k motoru.


obrázok č.4 Motor v zadu pohon zadnej nápravy

Výhody:

- výborné trakčné vlastnosti
- vhodné rozloženie hmotnosti pri brzdení
- ľahké riadenie
- žiadny alebo malý tunel
- vhodné riešenie z hľadiska hluku

Nevýhody:

- horšie vlastnosti z hľadiska smerovej dynamiky
- zlé využitie priestoru
- nerovnomerné opotrebenie pneumatík
- problémy s umiestnením palivovej nádrže
- dlhé ovládacie mechanizmy
- teplotne veľmi namáhaný tlmič výfuku
- obtiažne riešiteľné úžitkové aplikácie

POHON OBOCH NÁPRAV

Pri osobných automobiloch sa pohon oboch náprav s kolesovým vzorcom 4x4 vyskytoval pôvodne iba pri terénnych vozidlách.
V poslednom dvadsaťročí sa začal využívať aj na cestných automobiloch, kde umožňuje:

-dosiahnuť výborné dynamické vlastnosti,
-dosiahnuť rýchlejšiu jazdu vozidla v zákrutách rozdelením hnacej sily

-použiť jednoduchú protiblokovaciu brzdovú sústavu pri použití samosvorných diferenciálov V hnacích nápravách.

 

Prvé konštrukcie boli odvodené od klasickej koncepcie, s vypínateľným predným pohonom. Toto usporiadanie sa používa pri terénnych vozidlách.

Neskôr sa trvalý pohon odvodil z predného pohonu (vozidlá AUDI QUATRO, LANCIA DELTA INTEGRALE).

V našom eshope určite nájdete najlepšie ceny dielov :

AUTODIELY ŠKODAAUTODIELY AUDIAUTODIELY  BMWAUTODIELY ALFAROMEOAUTODIELY CHEVROLETAUTODIELY DACIA,
AUTODIELY CHRYSLER, AUTODIELY CITROENAUTODIELY DAEWOOAUTODIELY DAIHATSUAUTODIELY FIATAUTODIELY FORD,
AUTODIELY HONDAAUTODIELY HYUNDAIAUTODIELY INFINITIAUTODIELY ISUZUAUTODIELY JAGUAR,AUTODIELY JEEP,
AUTODIELY KIA, AUTODIELY LADAAUTODIELY LANCIAAUTODIELY LANDROVERAUTODIELY LEXUS, AUTODIELY MAZDA
AUTODIELY MERCEDESAUTODIELY MINIAUTODIELY MITSHUBISHIAUTODIELY NISSAN, AUTODIELY OPELAUTODIELY PEUGEOT
AUTODIELY PORSCHEAUTODIELY RENAULTAUTODIELY ROVERAUTODIELY SAABAUTODIELY SEATAUTODIELY SMART,
AUTODIELY SANGYONGAUTODIELY SUBARUAUTODIELY SUZUKIAUTODIELY TOYOTAAUTODIELY VOLVOAUTODIELY VW a iné 

Ak by ste niečo nevedeli nájsť prípadne overiť vhodnosť použitia dielu , môžte sa obrátiť na nášich školených operátorov buď cez email info@autolekaren.sk, pomocou online chatu v pravom dolnom rohu alebo telefonicky 0901 711 706. Tešíme sa na spoluprácu.

 

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook