sk cz

Autolekáreň - autodiely, autosúčiastky svetových značiek

Nákupný košík

0x   |   0,00 €

Zjednodušené vysvetlenie častí, autodielov vozidla

Blog > Zjednodušené vysvetlenie častí, autodielov vozidla

13.02.2017

KAROSÉRIA - je úžitkovou časťou vozidla, spĺňajúcou špecifické požiadavky podľa typu vozidla.

MOTOR - pracuje na princípe premeny tepelnej energie, dosiahnutej spaľovaním paliva, na mechanickú, prenášanú kľukovým hriadeľom cez spojku do prevodovky.

PEVNÉ ČASTI MOTORA

BLOK MOTORA - je hlavnou konštrukčnou (nosnou) časťou motora. Odliaty je zo sivej liatiny (alebo zo zliatin ľahkých kovov) buď vcelku, alebo je zoskrutkovaný
z dvoch až troch častí (blok valcov, zvršok, spodok kľukovej skrine).
VALCE MOTORA - sú Vložené do bloku (kvapalinou chladené motory) alebo priskrutkované zhora ku kľukovej skrini. Vytvárajú spaľovací priestor.
HLAVA VALCOV- uzatvára spaľovací priestor. Býva delená alebo celistvá, vyrobená z liatiny alebo zo zliatin ľahkýchäkovšov. Do hlavy sú uložené ventily,
vstrekovacie dýzy alebo zapaľovacie sviečky.

POHYBLIVÉ ČASTI MOTORA

 

KĽUKOVÝ MECHANIZMUS - premieňa priamočiary vratný pohyb piesta na otáčavý pohyb kľukového hriadeľa a naopak.
PIEST - býva odliaty zo zliatin ľahkých kovov a utesnený vo valci piestovými krúžkami. Zachytáva tlak horiacich plynov a prenáša na kľukový hriadeľ.
PIESTOVÉ KRÚŽKY - utesňujú piest vo valci a stierajú prebytočný olej zo steny valca, sú z jemnozrnnej liatiny.
PIESTOVÝ ČAP - je hrubostenná oceľová rúrka spájajúca piest s ojnicou.
OJNICA - prenáša silu z piesta na kľukový hriadeľ. Je vykovaná z kvalitnej ocele, skladá sa z ojničného oka, drieku a hlavy.
KĽUKOVÝ HRIADEĽ - prenáša silu, vyvolanú pohybom piesta, ďalej cez spojku do prevodovky. Býva vykovaný z kvalitných legovaných ocelí. Tvoria ho
hlavné a ojničné čapy, spojené ramenami. Dvojnásobok zalomenia určuje zdvih piesta. Na konci kľukového hriadeľa je príruba na upevnenie zotrvačníka.
ZOTRVAČNÍK- je odliaty zo sivej liatiny. Pohlcuje rotačnú energiu, ktorú potom vydáva na prekonanie odporov pri nepracovných zdvihoch piesta.
ROZVODOVY MECHANIZMUS - pri štvortaktnom motore otvára a zatvára nasávací a výfukový ventil, v presných okamihoch podľa polohy piesta.
Zabezpečuje tým plnenie valcov zápalnou zmesou alebo vzduchom a vyprázdňovanie valcov.
VAČKOVY HRIADEĽ -je vykovaný z kvalitnej legovanej ocele. Vačky sú cementované a presne brúsené. Vačkový hriadeľ je poháňaný od kľukového
hriadeľa, otáča sa však polovičnými otáčkami. Vačky pomocou zdvihadiel, zdvíhacích tyčiek, váhadiel (podľa typu rozvodu) otvárajú alebo zatvárajú ventily,
ktoré sú do sediel pritlačené pružinami.
VENTILY - sú zo špeciálnych, žiaruvzdomých ocelí, skladajú sa z drieku a taniera.

PRÍSLUŠENSTVO MOTORA

MAZACIA SÚSTAVA - jej hlavnou úlohou je znižovať trenie medzi navzájom sa pohybujúcimi časťami motora. Mazací olej 2 kľukovej skrine alebo nádrže
nasáva zubové čerpadlo a kanálmi ho tlakom dopravu je cez čistič na miesta mazania. Sú to najmä ložiská kľukového a vačkového hriadeľa a steny valca.
Tlak mazacieho oleja býva 0,3 až 0,6 MPa, je regulovaný regulačným ventilom. Niektoré časti motora sú mazané rozstrekom. Olej tiež odvádza teplo
a utesňuje piest vo valci, rozpúšťa usadeniny a chráni proti korózii.

CHLADIACA SÚSTAVA - tepelne namáhané časti motora (piest, valec, hlava valcov) musia byť dobre chladené. Motory možno chladiť náporom vzduchu alebo
cirkuláciou chladiacej kvapaliny. Chladiaca kvapalina sa čerpadlom vháňa do chladiaceho plášťa motora, kde odoberá teplo. Ďalej preteká do chladiča, kde sa
náporom vzduchu ochladzuje. Prevádzkovú teplotu (80-95°C) reguluje termostat a ventilátor.

PALIVOVÁ SÚSTAVA - pri zážihovom motore ju tvorí nádrž, čistič, dopravné čerpadlo, karburátor, alebo vstrekovací systém. Jej úlohou je pripraviť zápalnú
zmes paliva a vzduchu V potrebnej kvalite a množstve. Zloženie a dávkovanie zabezpečuje na podnet vodiča karburátor alebo vstrekovací systém.
Pri vznetovom motore ju tvorí nádrž, dopravné čerpadlo, čistič, vstrekovacie čerpadlo a vstrekovacie dýzy. V novších konštrukciách vstrekovacie čerpadlo odpadá,
je nahradené elektronicky ovládanými čerpadlovými vstrekovačmi. Úlohou systému je vstreknút' do valca vysokým tlakom, v presne načasovanom okamihu
požadovanú dávku paliva v „ rozprášenom stave“. Vysoký tlak, časovanie a dávkovanie zabezpečí na podnet vodiča vstrekovacie čerpadlo, vstrekovacia dýza
palivo „rozpráši“ a vstrekne. V novších systémoch všetko robí čerpadlový vstrekovač ovládaný elektronikou.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt palivová sustava

ELEKTRICKÉ PRÍSLUŠENSTVO MOTORA 
za
bezpečuje hlavne spúšťanie motora a pri benzínovom motore aj zapaľovanie zápalnej zmesi v presne stanovenom okamihu.

PREVODOVÉ ÚSTROJENSTVO

SPOJKA - je umiestnená spravidla v zotrvačníku motora a umožňuje prenos a prerušenie prenosu energie od motora do prevodovky. Najčastejšie sa používajú
trecie, kotúčové spojky.
PREVODOVKA - mení prevodový pomer medzi otáčkami kľukového hriadeľa motora a otáčkami hnacieho kolesa, a tým aj hnaciu silu na obvode kolesa tak,
aby otáčky motora boli optimálne. Používajú sa mechanické stupňovité, alebo samočinné prevodovky.
KLBOVÝ HRIADEĽ - prenáša hnací moment od prevodovky na rozvodovky pri väčšej vzájomnej vzdialenosti týchto uzlov a umožňuje zmenu polohy týchto
uzlov pri pružení nápravy. Používajú sa hriadele s krížovými alebo rovnobežnými kĺbmi.
ROZVODOVKA - stálym prevodom trvalo redukuje otáčky a rozvádza pohyb pozdĺžneho kĺbového hriadeľa na dva priečne hnacie hriadele kolies. Pomocou
diferenciálu umožňuje rozdielne otáčky ľavého a pravého hnacieho kolesa pri jazde v zákrute.

Súvisiaci obrázok

PODVOZOK

RÁM - tvorí nosný a spojovací celok pre hnaciu sú stavu, karosériu a zvyšnú časť podvozka. Najčastejšie sú to rebrinové rámy.
NÁPRAVY - nesú kolesá s brzdami a riadiacim ústrojenstvom. Prenášajú väčšinu síl, ktoré vznikajú pri rozličných režimoch jazdy. Používajú sa tuhé nápravy
alebo nezávisle uložené kolesá.
RIADENIE - umožňuje pomocou kolies riadiacej súpravy udržiavanie a zmenu smeru jazdy. Používa sa priamočinné riadenie alebo riadenie s posilňovačom.

PRUŽENIE - zachytáva a tlmí nárazy, ktoré sa na vozidlo prenášajú od vozovky cez kolesá a nápravu. Používajú sa listové, vinuté pružiny, skrutné tyče,
pneumatické alebo hydropneumatické pruženie s tlmičmi pruženia.
KOLESÁ - nesú vozidlo a prenášajú posuvné sily pri jazde a brzdení, zachytávaji'ĺbočné sily pri prejazde zákrutou. Používajú sa diskové kolesá s radiálnymi pnematikami. 
BRZDY - zabezpečujú požadované znižovanie rýchlosti jazdy alebo úplné zastavenie vozidla. Najčastejšie sa používajú kvapalinové alebo vzduchové brzdy s kotúčovou alebo bubnovou brzdou.

 Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt podvozok

V našom eshope určite nájdete najlepšie ceny dielov 

AUTODIELY ŠKODAAUTODIELY AUDIAUTODIELY  BMWAUTODIELY ALFAROMEOAUTODIELY CHEVROLETAUTODIELY DACIA,
AUTODIELY CHRYSLER, AUTODIELY CITROENAUTODIELY DAEWOOAUTODIELY DAIHATSUAUTODIELY FIATAUTODIELY FORD,
AUTODIELY HONDAAUTODIELY HYUNDAIAUTODIELY INFINITIAUTODIELY ISUZUAUTODIELY JAGUAR,AUTODIELY JEEP,
AUTODIELY KIA, AUTODIELY LADAAUTODIELY LANCIAAUTODIELY LANDROVERAUTODIELY LEXUS, AUTODIELY MAZDA
AUTODIELY MERCEDESAUTODIELY MINIAUTODIELY MITSHUBISHIAUTODIELY NISSAN, AUTODIELY OPELAUTODIELY PEUGEOT
AUTODIELY PORSCHEAUTODIELY RENAULTAUTODIELY ROVERAUTODIELY SAABAUTODIELY SEATAUTODIELY SMART,
AUTODIELY SANGYONGAUTODIELY SUBARUAUTODIELY SUZUKIAUTODIELY TOYOTAAUTODIELY VOLVOAUTODIELY VW a iné 

Ak by ste niečo nevedeli nájsť prípadne overiť vhodnosť použitia dielu , môžte sa obrátiť na nášich školených operátorov buď cez email info@autolekaren.sk, pomocou online chatu v pravom dolnom rohu alebo telefonicky 0901 711 706. Tešíme sa na spoluprácu.

Pridať komentár

Komentáre (0)

Zatiaľ žiadne.
2024    AUTOLEKAREN.SK powered by TecDoc
Facebook